מערכות בלימה נגד נעילה, המכונות מערכות ABS, עוזרות למנוע את נעילת הגלגלים של כלי הרכב ולשפר את בקרת ההיגוי בזמן בלימה.
הצורה הפרימיטיבית הראשונה של ABS פותחה בשנות ה-20 של המאה ה-20 על ידי החלוץ הצרפתי גבריאל וויסין, בתחילה כדי לסייע בבלימה במטוסים. רק בשנות ה- 70 של המאה הקודמת הותאם ה-ABS והוצג לשוק הרכב המסחרי בקנה מידה גדול.
כיום, בלימה נגד נעילה היא סטנדרטית כמעט בכל המכוניות והאופנועים החדשים, והיא משמשת לא רק כדי לסייע בהיגוי בזמן בלימה אלא גם כדי לסייע בבקרת אחיזה.
ארבעת המרכיבים העיקריים של מערכת בלימה טיפוסית נגד נעילה
- חיישני מהירות – חיישנים אלו עוקבים אחר מהירות הסיבוב של הגלגל או הגלגלים.
- שסתומים – שסתומים בקו הבלמים מאפשרים, חוסמים ומשחררים לחץ על הבלמים על ידי הנחת שלושה מצבים שונים.
- משאבה – המשאבה מלאה בנוזל הידראולי ומפעילה לחץ על תופי הבלמים או הקליפרים לפי דרישה.
- בקר – יחידת הבקרה האלקטרונית (ECU) היא המוח של ה-ABS, המשתמשת בנתונים מהחיישנים כדי לקבוע אם לשאוב או לא לשאוב את הבלמים.
כיצד פועלת מערכת הבלימה נגד נעילה?
מערכת ABS פועלת על ידי שחרור ולאחר מכן הפעלה מחדש או 'שאיבה' של הבלמים לגלגל האופנוע או לגלגלי המכונית במצבי בלימה כבדים. חיישנים בכל גלגל משמשים לזיהוי 'נעילה' או לזיהוי גלגל שמפסיק לנוע ומתחיל להחליק.
מרבית מערכות ה- ABS פועלות כאשר מזוהה נעילה. בשלב זה, המערכת שואבת את הבלמים, מה שגורם לעצירת ההחלקה של הגלגל או הגלגלים ומסייע לשמור על הנהג בשליטה על הרכב. למעשה, המערכת עובדת בשלושה שלבים:
- דוושת הבלם נדחקת.
- חיישני גלגלים מזהים החלקה או 'נעילה'.
- מערכת ה- ABS שואבת את הבלמים.
עד כמה המערכת יעילה?
על פי מחקר שנערך בארה"ב על ידי המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA), נמצא כי תאונות לא קטלניות פחתו ב-6% במכוניות, וב-8% באופנועים המצוידים במערכת ABS. כמו כן, במחקר של המכון לבטיחות בדרכים (IIHS) נמצא כי יש סיכוי נמוך ב- 37% להיות מעורבים בתאונה קטלנית.
יתרונות נוספים של מערכת ABS
- במשטחים מחליקים עם מרחקי עצירה גדולים, כמו קרח, שלג וחצץ, המערכת מזהה את נעילת הגלגל ומסייעת למנוע החלקה או נעילה.
- המערכת משמשת גם לבקרת משיכה, ובכך מסייעת להחזיר את האחיזה לגלגלים שמחליקים על ידי לחיצה קלה על הבלם.
- המערכת מסייעת לשמור על יציבות הרכב ולהתמודד עם רוחות צולבות חזקות.
לסכום, האם מערכת ABS עוזרת לנהג לעצור מהר יותר?
המטרה העיקרית של מערכת ABS היא לעזור לנהגים לשמור על שליטה ברכבם במצבי בלימה כבדים. בתנאים אידיאליים, רכבים המצוידים במערכתABS חווים בדרך כלל מרחקי עצירה קצרים יותר מאלה שאין להם. עם זאת, מרחק עצירה אינו מובטח על ידי ABS והוא אפקט משני. מצד שני, היא מבטיחה בטיחות גבוהה יותר בתנאים שונים, יציבות טובה יותר ושליטה גבוהה יותר.