הקיץ נעשה חם יותר בישראל, כשהטמפרטורות מגיעות באופן קבוע ל-30 מעלות צלזיוס, ואף יותר. אמנם אלו חדשות נהדרות עבור חובבי החופים והטבע, במיוחד בחופשת הקיץ, אך זה לא אידיאלי עבור המכוניות שלנו – שעלולות להיות מושפעות מהחום.
הנה כמה נתונים סטטיסטיים מעניינים:
- כשהטמפרטורה עולה, יש עלייה של 20% בסימונים בצד הדרך.
- האחוזים האלו עולים ל- 30% בכביש החוף.
- למכוניות יש 50% סיכוי להתחמם יתר על המידה במזג אוויר חם, שהוא אחד הגורמים המובילים לתקלות בכבישים בארץ וברחבי אירופה, שמתאפיינת גם היא בלא מעט ימים חמים.
למרות שהמכוניות המודרניות נבנו כדי לעמוד בשינויים קיצוניים בטמפרטורה, חשיפה ממושכת לתנאי חום ולחות עלולה לגרום לבעיות שונות, במיוחד בשיא הקיץ, מה שיכול להשפיע על הביצועים והבטיחות – לכן חשוב לשמור על תחזוקה נאותה.
אך מה בדיוק עושה מזג האוויר החם לרכב שלנו, וכיצד ניתן למנוע נזקים ובעיות ביצועים התשובות בשורות הבאות.
ההשפעה האמיתית של החום על המכוניות שלנו
כשחם, הסיכוי לפנצ'ר עולה ב- 20% בשל התייבשות הצמיגים, אבל זה לא הכל. חום הקיץ יכול לגבות מחיר גם מחיי הסוללה ולהשפיע על התהליכים הכימיים בתוך מצברים לרכב, על ידי הפחתה ביעילות הטעינה. הגברת העומסים הזו משפיעה גם על מערכת המיזוג וכל המערכת החשמלית.
על אילו מערכות ברכב החום משפיע?
- מערכות קירור
לרכב צריכות לעבוד הרבה יותר קשה במזג אוויר קשה, גם כשחם מאוד וגם כשקר יותר. התפקיד שלהן הוא לשמור על המנוע בטמפרטורה הנכונה, כך שכשחם, יש להם עוד הרבה עבודה לעשות.
המערכות הללו מסתמכות על נוזל קירור כדי לשמור על כל חלקי המנוע קרירים. ביום חם, נוזל זה זורם סביב המנוע בטמפרטורה גבוהה יותר, וגורם לחלקים מסוימים של המנוע להתחמם יתר על המידה. מסיבה זו סביר יותר שבעיות במערכת הקירור יקרו במהלך נסיעה במהירות נמוכה, כאשר פחות אוויר חודר דרך המאוורר בקדמת המכונית כדי לקרר את הרדיאטור.
- צמיגים
צמיגי רכב ומזג אוויר חם לא מסתדרים. הסיבה לכך היא שהחום גורם לאוויר בפנים להתרחב, מה שגורם לניפוח יתר, ובנסיבות קיצוניות, לבליטות של דופן הצמיג.
- חלקי המנוע
בשל החום, השמן שמסתובב סביב המנוע דליל יותר. זה יכול לגרום לכך שחלקים מסוימים של המנוע אינם מקבלים את ההגנה והסיכוך הדרושים להם, וכתוצאה מכך החיכוך מוגבר וגם הפוטנציאל לנזק גדל.
- מזגן
מזגנים זקוקים לתחזוקה שוטפת כדי לשמור אותם במיטבם, וכאשר לא שומרים על מערכת המיזוג של המכונית לאורך כל השנה, אין לה את הכוח לקרר כשהטמפרטורות באמת מתחילות לטפס. כתוצאה מכך, המזגן עלול להיסתם, מה שיעכב את הביצועים שלו, וישאיר המכונית עם ריח רע.
לסיכום,
חום הקיץ אולי מקשה על המכוניות שלנו, אבל עם תחזוקה נכונה, ניתן למנוע בעיות וליהנות גם במהלך העונה החמה מנסיעה נעימה, חלקה ובטוחה.