אחריות על טיפולי רכב במוסך

מוסך בירושלים - ראנדןלמרבה הצער, בעלי רכב נתקלים לעיתים בסיטואציה בה הכניסו את רכבם לטיפול מוסך, אך לאחר קבלתו חזרה, הם מגלים כי הוא עדיין אינו תקין. במהלך השנים, החקיקה בארץ התייחסה למקרים מסוג זה בכדי להגן על הצרכן, אך בכדי להימנע ממצב בו תיוותרו ללא מענה הולם, חשוב להבין מה קובע החוק, ובאילו מקרים הוא תקף.

ראשית, חשוב להבחין בין שלושה סוגי מוסכים:

  • מוסך מורשה – מוסך אשר מחזיק ברישיון הפעלת מוסך מטעם משרד התחבורה. המשמעות של מוסך מורשה היא שהוא נמצא תחת פיקוח משרד התחבורה ומשרד התמ"ת. במידה ואתם סבורים כי הטיפול ברכבכם לא נעשה כראוי או נגרמו במהלכו תקלות אחרות ברכב, תוכלו לפעול בעניין.
  • מוסך יבואן – מוסך מורשה אשר מחזיק בזיכיון להפעלת מוסך מטעם יבואן רכב. היבואן הוא שקובע את תנאי השירות, אופן הטיפול, תנאי חיוב, מראה המוסך ועוד.
  • מוסך שאינו מורשה – מוסך כזה נקרא לעיתים בשפת העם 'מוסך מדרכה' או 'חאפר'. למעשה, על פי החוק הוא אינו נחשב מוסך, ופעילותו היא בניגוד לחוק ונחשבת פעילות פלילית.

כאשר בעלי רכבים מחפשים מוסך בירושלים, הדבר הראשון שהם בודקים הוא האם המוסך מטפל בסוג הרכב שבבעלותם. לדוגמא, בעלי רכב מסוג פורד יחפשו מוסך פורד בירושלים. כאשר בעל רכב מבקש להכניס את רכבו לטיפול במוסך, עליו לוודא בנוסף לסוגי הרכב המטופלים בו, האם מדובר במוסך מורשה. חשוב לדעת שעל פי החוק, האחריות על בדיקה זו מוטלת על הלקוח.

אם כן, כיצד תדעו האם מדובר מוסך מורשה?

בקשו לראות את תעודת ההסכמה של המוסך, עליה צריך להיות מספר רישיון וכן תוקף התעודה. חשוב להבין כי ללקוח יש זכות מלאה לבקש את אישורי ורישיונות המוסך לפני שהוא מכניס את רכבו למוסך. כמו כן, ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של איגוד המוסכים ולבדוק את פרטיו באינדקס המוסכים, ולבדוק האם המוסך מחזיק ברישיון בתוקף. מומלץ לבחור במוסך שהינו גם חבר באיגוד המוסכים. מוסך אשר חבר באיגוד המוסכים מתחייב לטפל ברכבים באופן המקצועי, הטוב, הבטיחותי והאמין ביותר. כמו כן, איגוד המוסכים מהווה כתובת לתלונות במידה וחלילה תהיה בעיה. במידה ויהיו ביניכם ובין המוסך חילוקי דעות לגבי התיקון, תוכלו לפנות לאיגוד המוסכים והוא יביא את העניין לבוררות בפני ועדה טכנית מטעמו.

בנוסף, במידה ויגיע הדבר לכדי הליכים משפטיים, יחשב המוסך המורשה ברוב המקרים עובד קבלן. בין היתר, משתמע מכך כי המוסך מחזיק באחריות כלפיכם בכל האמור לתיקון אותו התחייב לבצע. כמו כן, במידה ותיקלעו חלילה לתאונה או ערך הרכב ירד עקב טיפול לקוי או אבחון לא נכון של התקלה לשמה הכנסתם את הרכב לטיפול מוסך, המוסך יצטרך לפצות אתכם באופן מלא. זאת ועוד, על מכונאי הרכב מוטלת אחריות לבדוק את מערכות הרכב, ובייחוד מערכות הבלימה וההיגוי בכל טיפול, ולהתריע במידה וימצא ליקויים בטיחותיים משמעותיים, ואם לא עשה כן, תוטל גם כן עליו חובת הפיצוי. בתי משפט אשר דנו במקרים בהם מוסכים לא התריעו בפני הלקוחות על בעיה במערכות אלו, הטילו בפסיקתם אחריות מלאה או חלקית על המוסכים, גם כאשר הבעיה לא היו קשורה באופן ישיר לתקלה בה טיפל.

באשר להבדל בין מוסך מורשה כללי ובין מוסך יבואן, חשוב לדעת כי בעל רכב יכול לטפל ברכבו במוסך כללי, ועדיין להיות זכאי לאחריות היבואן, כל עוד מדובר על מוסך מורשה על ידי משרד התחבורה. היות ופעמים רבות ההבדל בין מחירי טיפול הרכב ומחיר החלפים יכול להיות גבוה בעשרות אחוזים במוסך יבואן לעומת מוסך מורשה, בעלי רכב מסוג סקודה בירושלים מעדיפים להכניס את רכבם לטיפול אצל מוסך סקודה בירושלים שהינו מוסך מורשה כללי, ובלבד שווידאו כי מדובר במוסך אמין, אשר מספק אחריות הן על העבודה והן על חלקי החילוף.  

טיפולי רכב ב'מוסך מדרכה' נעשים ללא פיקוח ועלולות להיות להם השלכות קשות במידה ויגרמו לנזקים חמורים שיסכנו את הרכב ונוסעיו. על המכניסים רכבם לטיפול במוסך שאינו מורשה לדעת כי טיפולים אלו הינם ללא אחריות, ולכן במידה והרכב לא תוקן כראוי או אף נגרמו לו נזקים כתוצאה מטיפול רשלני, הלקוח לא יהיה מוגן מבחינה משפטית.

אם כן, טיפול ב'מוסך מדרכה' הינו מסוכן ועלול 'לעלות ביוקר' לצרכן אשר בוחר להשתמש בשירותיו במטרה לחסוך כסף. במידה תיקון הרכב לא יבוצע כראוי, הלקוח עלול להוציא כסף רב על תיקון נוסף או חלילה על תיקון בעיות נוספות שיווצרו עקב הטיפול הרשלני. יתרה מכך, טיפול רכב במוסך שאינו מורשה עלול להוביל לביטול האחריות מצד חברת ביטוח הרכב, השלכה משמעותית במקרה של תאונה.

ראנדן, מוסך בירושלים, הינו מוסך מורשה וחבר באיגוד המוסכים. המוסך מחזיק בלקוחות רבים אשר נהנים משירות מקצועי ואמין, ונהנים מן השקט הנפשי בידיעה כי המוסך עובד תחת פקוח, וכל טיפולי הרכב נערכים לפי כל החוקים, הנהלים והתקנות.

 
 
מוסך פורד ירושלים  |  מוסך הונדה ירושלים  |  מוסך יונדאי ירושלים

סגירת תפריט
Call Now Button

קביעת טיפול